Modeller: Nyheter Bybiler Kompaktbiler Familiebiler Crossover/ SUV GT Line Serie Varebil

Helt Nye 3008

Pris fra kr. 335.500,-

103 g Co2/km 0.41 L/10km



Ny teknologi gjør helt nye Peugeot 3008 bedre på alle områder


Med et tøffere design, moderne teknologi og bedre kjøreegenskaper på alle underlag er helt nye Peugeot 3008 klar for å innta kompakt-SUV-segmentet.



SUV-segmentet har vist en voldsom vekst siden første generasjon Peugeot 3008 ble lansert i 2009. Størrelsen på dette markedet har mer enn doblet seg i Europa siden den gang, og nå tilhører én av ti nye biler solgt i Europa SUV-segmentet. I Norge er disse bilene enda viktigere: Hittil i år klassifiseres 30 prosent av de registrerte bilene som SUV-er i Opplysningsrådet for Veitrafikkens statistikk. I 2009 var tallet under 20 prosent.

Før å møte den økte konkurransen i markedet lanserer Peugeot nå sin helt nye 3008. Den bygger på konsernets modulære plattform EMP2, og er dermed helt i front når det gjelder både teknologi, design og sikkerhet. Den nye arkitekturen som danner basisen for nye 3008 sørger for bedre komfort og økt plass innvendig samtidig som bilen i gjennomsnitt er 100 kilo lettere enn den forrige generasjonen. Dette, i kombinasjon med moderne motorteknologi, sørger for at forbruk og utslipp er blant de laveste i klassen.

Nye 3008 leveres med to bensin- og to dieselmotorer i forskjellige utgaver. Bensinmotorene er klasseledende når man sammenligner utslipp og effekt og finnes i en drivstoffgjerrig 1,2-liter PureTech-versjon som yter 130 hestekrefter. Denne kan kombineres med både sekstrinns manuell og automatisk girkasse. For de mer krafthungrige vil nye 3008 også leveres med en 1,6-liters THP-motor som yter 165 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns automat. De to BlueHDI-motorene på 1,6 og 2,0 liter leveres i effektversjoner på 100, 120, 150 og 180 hestekrefter. Versjonene på 180 og 120 hestekrefter kan leveres i kombinasjon med en sekstrinns automatgirkasse.



Røffere utseende
Designet på den nye modellen følger tydelige SUV-prinsipper som gir bilen et sterkt image samtidig som Peugeot-identiteten er klar. Den rette fronten kombinert med blant annet en høy skulderlinje, store hjul og høyere bakkeklaring gir bilen et tøffere uttrykk enn forgjengeren.

Peugeot har en lang historie når det kommer til kjøreglede, og dette er heller ikke glemt i nye 3008. Takket være EMP2-plattformens allerede velkjente dynamiske egenskaper byr nye 3008 på en klasseledende kombinasjon av komfort og kjøreegenskaper. Takket være Advanced Grip Control-systemet har også 3008 terrengegenskapene man forventer av en SUV i denne klassen. Det oppgraderte antispinnsystemet har fem forskjellige innstillinger (normal, snø, gjørme, sand og ESP Off) som sørger for optimalt grep på alle underlag. Sammen med Hill Assist Descent Control-systemet er off-road-egenskapene kundene forventer på plass.

Ny teknologi
På innsiden har 3008 blitt utstyrt med aller nyeste utgave av Peugeots kritikerroste
i-Cockpit. Det hypermoderne dashbordet sørger for at interiøret byr på en premiumfølelse som er best i klassen. I midten av dashbordet er det plassert en
8-tommers touch-skjerm
som bruker samme teknologi som moderne smarttelefoner og nettbrett. I tillegg er det seks fysiske knapper som gir direkte tilgang til de viktigste funksjonene.

Det nye underholdningssystemet er også klargjort for skjermdeling med kompatible smarttelefoner. Både MirrorLink (for kompatible Android-telefoner), Android Auto og Apple Carplay er tilgjengelig i nye 3008. Det betyr også at intelligent stemmestyring gjennom Android S-Voice og Apple Siri er på plass.

Instrumentpanelet domineres av en høyoppløst skjerm på 12,3 tommer med futuristisk grafikk. Her det mulig for føreren å velge hvilken informasjon som skal vises gjennom fem forskjellige visningsmoduser. Ved hjelp av touch-skjermen kan føreren velge hva som skal vises i ”personal”-modusen og dermed få en enda mer personalisert bil.

Praktisk og sikker
Også på sikkerhetsfronten kan nye Peugeot 3008 vise til topp moderne løsninger. Avanserte førerstøttesystemer sørger for at sjåføren kan utnytte potensialet som ligger i den kjøreglade plattformen maksimalt uten å gå på akkord med sikkerheten. Blant systemene som leveres er aktiv nødbremsassistent, aktiv blindsoneovervåking, adaptiv fartsholder samt mer til. Ved bykjøring vil sjåføren også kunne få hjelp av Visio Park (360-graders visning av bilen) og siste utgave av Park Assist.

Det er imidlertid ikke bare teknologien og sikkerheten som har blitt forbedret i nye 3008. Designerne har hatt et sterkt fokus på at dette skal være en familiebil med fleksible løsninger som sikrer at den kan tilpasses alle behov. Bagasjerommet har blitt økt fra 432 liter VDA i dagens modell til 520 liter VDA i nye 3008. I tillegg kan baksetene legges ned i en 60/40-konfigurasjon som gir et helt flatt bagasjeromsgulv. Hvis man skulle ha behov for å frakte ekstra lange gjenstander, kan også passasjersetet legges helt ned slik at man får en lastelengde på hele tre meter.


Se mer om denne bilen hos Peugeot Norge

Siste nytt fra Facebook